onsdag 16 mars 2011

Chokladmuffins med kolagömma

Här kommer receptet:
Ca 12 st

150g mörkchoklad
100g smör el margarin
2 ägg
2dl socker
1/2 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
12 dumlekolor 1 per muffins.

200 g ugnstemp

Smält choklad och smör tillsammans försiktigt.
Vispa ägg och socker poröst/vitt. Sikta i de torra ingredienserna och rör ihop. Häll sedan i chokladsmör blandningen och rör i försiktigt!
Fyll muffinsformarna med 3/4 smet och tryck i en dumlekola ( jag hade lite större muffinsformar av lite hårdare papper om man har tunnare papper så bör man ha 2 formar.
Grädda i mitten av ugnen i 12 min. ( eftersom jag hade större formar så tog jag två minuter till men dom blev väldigt kladdiga kunde varit inne lite till.... Det står i receptet att dom ska vara lite kladdiga i mitten när man tar ut dom. Ungstid beror alltså på formstorlek och känsla. I receptet står mellanstora muffinsformar.
Sikta över lite florsocker eller kakao vid servering.
Published with Blogger-droid v1.6.7

2 kommentarer:

fia sa...

Jag gjorde dubbel sats och fick ut ca 19 st i de formar jag hade.

Jonna sa...

Härligt gott! Vad mysigt ni kommer ha i morgon då! :)